Skip to main content
  1. Ressourcecenter
  2. Personalemanagement
  3. Behold Personalet
  4. Hvorfor skulle jeg opbygge en distancearbejdsstrategi?

Hvorfor skulle jeg opbygge en distancearbejdsstrategi?

Hvorfor skulle jeg opbygge en distancearbejdsstrategi?

Når man søger efter måder at tiltrække og holde på toptalenter, så giver distancearbejde arbejdsgiverne en værdifuld mulighed for at forme det ideelle job for mulige medarbejdere.

De fleste ansatte ville gøre alt for det. De fleste arbejdsgivere er i tvivl. Med den rigtige strategi kan distancearbejde blive en vinder for begge parter.

Hvorfor overhovedet tænke på det?
I disse dage med stigende konkurrence, indstrammede livremme og smeltende gletsjere, så tilbyder distancearbejde nogle vigtige fordele for virksomheder, der er modige nok til at tage skridtet.

Virksomheder der har indført det med succes, har allerede opdaget, at de holder på flere af deres værdifulde arbejdere. Der er oven i købet omkostningsbesparelser for arbejdsgiveren med færre ansatte på kontoret.

De ansatte kan også spare tid og penge (og samtidig øge deres produktion og jobtilfredsstillelse). Virksomheder der fremmer distancearbejde hjælper også jorden med at blive grønnere ved at at have færre biler på vejene.

Dit første skridt er at skabe et dokument, der viser hvorfor virksomheden tænker på distancearbejde. Specificer så HR og organisatoriske problemstillinger.

  • Hvilke stillinger og medarbejdere er bedst egnede?
  • Hvilke administrationsproblemer skal der kigges på?
  • Hvor mange dage om ugen?
  • Hvilke dage skal teammøder holdes på kontoret?
  • Hvordan overvåger man distancearbejderne?
  • Hvordan sikrer man sig, at personalet fortsat føler sig forbundet og engageret?
  • Hvilket udstyr skal købes?
  • Hvordan tager man sig af it, sikkerhed, ejendom og skattespørgsmål?

Hvem arbejder på distance?
Nøje udvælgelse af en distancearbejder er det første skridt mod et succesrigt distancearbejdsarrangement. Medarbejderens stilling er den primære faktor i beslutningen, om distancearbejde er levedygtigt.

Mange stillinger kræver for meget overvågning eller igangværende involvering på kontoret. Muligheden for at kunne arbejde hjemme bør også vurderes, da distancearbejderen har brug for et fast hjemmekontor med passende it, belysning og møblement.

Andre overvejelser kunne være hvor længe en medarbejder har været ansat, disciplinære problemer og jobpræstation samt personlige egenskaber fx integritet, initiativ, selvdisciplin, fokusering og evne til at løse problemer.

Det betaler sig at lave en form, 'Egnet til at lave distancearbejde', til ensformigt at vurdere medarbejdere som distancearbejdskandidater. Det kan også betale sig at udforme en Distancearbejde aftale, så medarbejderne præcis ved, hvad der kræves af dem, som de kan underskrive for at vise denne forståelse og aftale. Den bør tydeligt udtrykke, at distancearbejde er et privilegium, ikke en ret der automatisk tildeles.

Til at begynde med skal man lade medarbejdere arbejde hjemme bare en eller to dage om ugen for at evaluere arrangementet og etablere intervaller. Forøg langsomt (eller nedsæt) antallet af distancearbejdsdage per uge afhængig af præstation.

Hver virksomhed har sine egne krav for distancearbejdsbestemmelser, men visse fælles elementer, som alle ville være smarte at se på, er:

  • Proceduren for at anmode om en distancearbejdsordning
  • Teknologien, forbindelsen og møblementet der skal skaffes
  • Særlig oplæring for optimalt distancearbejdspræstation
  • Vejledning for: tidskontrol
  • Kommunikationsprocedurer med overordnede og ledere
  • Krav til overvågning
  • Ansvarlighed og sporing

Sagens kerne er, at konkurrencen for at tiltrække og holde på de bedste medarbejdere er lige så hård, som den altid har været, og distancearbejde kan være en vej fremover. Det er op til dig at bestemme, hvem der fortjener det.