Skip to main content
  1. Ressourcecenter
  2. Personalemanagement
  3. Behold Personalet
  4. Hvordan kan jeg få indført fleksible arbejdsordninger?

Hvordan kan jeg få indført fleksible arbejdsordninger?

Hvordan kan jeg få indført fleksible arbejdsordninger?

At holde fast ved personale og sørge for, at de er motiverede, kan virkelig betale sig i enhver forretning. Flere og flere organisationer er også ude efter at reducere omkostningerne og blive mere effektive med deres ressourcer, og offentlige institutioner prøver hele tiden at fremme mere fleksible arbejdstider.

Men er fleksible arbejdstider en levedygtig løsning for forretningsverden? Med muligheder der inkluderer kombinationer af sammenpressede timer, arbejdsdeling og skiftearbejde, opbakning med personale til andre organisationer eller endog karrieregennembrud, så er dette et område, som kræver megen omtanke i alle virksomheder.

De forretningsmæssige fordele ved fleksible arbejdstider
Tilhængere af fleksible arbejdstider påstår, at selv i nedgangstider oplever de virksomheder, der anvender fleksible arbejdstider, at det ikke bare er en kompromisstrategi. Det kan faktisk skabe bedre personalemotivering, hvervning og fastholdelse, bedre kundetilfredshed, forøget produktivitet, færre sygedage og bedre omkostningseffektivitet.

Efterhånden som antallet af organisationer, der tilbyder fleksible arbejdstider, øges, vil du måske ende med at blive en foretrukken arbejdsgiver, der tiltrækker en dygtigere og mere forskelligartet arbejdsstyrke.

Overvejelser ang. fleksible arbejdstider
På trods af de tilsyneladende fordele ved fleksible arbejdstider, så er det ikke noget at forhaste sig ind i. En velovervejet tilgang betaler sig gennem at sikre en glat og positiv overgang. Blandt disse overvejelser er en vurdering af:

  • Hvordan påvirkes betjeningskvaliteten?
  • Hvordan påvirkes leveringen?
  • Hvilke centrale timer vil du have, de ansatte skal arbejde i?
  • Hvilke målestokke for succes kan du etablere, og hvordan kan disse overvåges?
  • Hvilket udstyr har distanceabejdere brug for?
  • Hvordan påvirker det de arbejdere, der ikke ønsker fleksible arbejdstider?
  • Hvilke fordele er der for klienter og kunder?

Indføring af fleksible arbejdstider
Når du har besvaret disse spørgsmål, er der nogle barrierer, der skal passeres inden, man indfører den nye procedure:

  • Godkendelse fra bestyrelsen - Det første skridt er at få godkendelse og støtte på højeste niveau. Overbevis din CEO og bestyrelse om forretningsfordelene.
  • Godkendelse fra personalet - Dette er bestemt ikke automatisk, hvis det er en proces, personalet er blevet påtvunget uden tidligere samråd. Tag den tid, det tager, til nøjagtigt at finde ud af, hvad de ansatte ønsker.
  • Inspirer lederne - Ledere kan have mistanke om, at dette bare er ferie i en anden forklædning. Sørg for, at de forstår fordelene og inspirer dem til at skabe entusiasme og fremelsk loyalitet hos medarbejdere, der arbejder på fleks.
  • Begynd med en prøvetid . Finjuster reglerne i løbet af de første tre til seks måneder. Gør det helt klart fra begyndelsen, at dette er en prøvetid, og at tingene kan ændre sig iflg. forretningens behov. Tilskynd ledere og personale til at give feedback.
  • Indfør retningslinjer - Fremsæt det du har fundet ud af i løbet af prøvetiden som et simpelt sæt af grundregler, der hjælper til med at undgå forvirring, og som forhindrer fremtidige problemer.
  • Vurder regelmæssigt - Vurder fremskridt mod målsætningen og foretag nødvendige justeringer for at sikre fortsat glat kørsel.

Hvis alt dette lyder som en masse hårdt arbejde med tvivlsomme belønninger, så husk på, at indførelsen af fleksible arbejdstider ikke bare passivt kan hjælpe dit firma med at komme igennem en lavkonjunktur, det kan også aktivt forbedre præstationerne.