Skip to main content
  1. Ressourcecenter
  2. Råd om rekruttering og ansættelse
  3. Find Kandidater
  4. Hvordan skal jeg forholde mig til ansættelser under en recession?

Hvordan skal jeg forholde mig til ansættelser under en recession?

Hvordan skal jeg forholde mig til ansættelser under en recession?

Alle foretagender har cyklusser, perioder hvor de har utroligt travlt, og perioder hvor de kan tage den lidt mere med ro. Fornuftigt set følger ens ansættelsesplaner nøje disse cyklusser.

Når man rammes af en recession, eller når de travle perioder sker sjældnere og sjældnere, påvirker det uden tvivl dine ansættelsesplaner, og det er vigtigt for alle foretagender, at de har planer i gang til at arbejde sig igennem perioden så glat som muligt.

  • Modstå en generel fastfrysning af ansættelser - Selv om det ofte er den første reaktion fra ethvert foretagende, der ser svære tider forude, hvorfor skulle alle afdelinger så påvirkes af det? Hvis din virksomhed kunne reddes ved at investere i teknologi, så er det ikke særligt fornuftigt ikke at lade den afdeling fortsætte med at hverve, især hvis der er en masse gode talenter på markedet, fordi andre virksomheder afskaffer overflødigheder. Hvis der er et overskud af gode talenter, kan det være smart at overansætte.
  • Gennemgå dine udbydere – Hvem du end bruger i din hvervningsindsats (agenturer, personalefirmaer, annoncører osv.) så skal du vurdere, hvor sikker din aftale med dem er. Udover at sikre at eksisterende kontrakter kan holdes, kan du blive nødt til at iværksætte reserveplaner til alternative udbydere i tilfælde af, at de nuværende leverandører lukker.
  • Revider hvervemål– En ny situation betyder et andet fokus for dem, der er involveret i hvervning, og det er vigtigt, at de, der underskriver budgetter og kontrollerer fremskridt, er klar over dette. Se på hvad det koster at ansætte, hvor meget tid det tager at ansætte og ansættelsesstabilitet for at se, hvordan du kan vise, at du har positive resultater på trods af den almindelige nedtur i forretningen.
  • Fokuser på prioriteter – Hvis du sørger for, at du sætter hele din indsats ind på at ansætte stillinger, der har stor påvirkning, vil du kunne få det meste ud af dit budget. Se på de forskellige ansættelsesmetoder, som du bruger, og find ud af, hvilke der har givet de bedste resultater. En recession er ikke det rigtige tidspunkt for eksperimenter, medmindre de er meget billige.
  • Gør klar til at modtage flere ansøgninger – En recession betyder, at flere mennesker ikke er i arbejde, hvilket betyder, at du almindeligvis vil se flere ansøgere per ledige plads. Selv om det lyder som om du vil have en god samling af kandidater at vælge fra, så er det kun tilfældet, hvis du fysisk kan klare at gennemgå alle de ansøgninger, der kommer ind. Planlæg dine stillingsannoncer på en måde, så de lader dig styre svarniveauet.
  • Kombiner ressourcer – Hvis du arbejder for et stort firma, der normalt ordner ansættelser på lokalt plan, vil det være smart at finde på måder, hvor du kan dele både viden og ressourcer. Det kan være at et områder har besvær, mens et andet klarer sig godt og behøver hjælp til deres hvervekampagne.
  • Vis at du er en sikker udvej – Hvis du prøver på at tiltrække nye medarbejdere i en recession, er det vigtigt, at du i stillingsannoncen viser, at hvis nogen ansættes i din virksomhed, vil de ikke blive betragtet som overflødige i deres prøvetid. Nævn nylig vækst og fremtidsplaner for at vise, at du er sikker at holde på.

Hvis virksomheden er uvillig eller ude af stand til at fortsætte selv et begrænset hverveprogram under en recession, så er der stadig meget, du kan gøre for at sikre, at du er forberedt, når tingene kører bedre igen.

En taktik er at finde ud af, hvordan du kan flytte talent internt. Hvis en afdeling kæmper med at forsvare, hvorfor de beholder en medarbejder, mens en anden er overbebyrdet, så prøv at se, hvordan du kan bruge deres evner til en bedre balance. Du skal naturligvis drøfte mulige ændringer i karrierevej med de ansatte, men ofte er det muligt at justere stillinger og ansvar, hvis de er tiltrækkende nok (og næsten hvad som helst er mere tiltrækkende end udsigten til arbejdsløshed).

Analyser de forskellige forhold, der er sket, som har bragt dit firma i denne situation. Er der nogen signaler, der kan advare om kommende dårlige tider? Hvad kan der gøres for at minimere indvirkningen af en recession i fremtiden?

Hvad du end gør, må du ikke bare give op!