Skip to main content
  1. Ressourcecenter
  2. Sådan bruger du Monster
  3. Best practices
  4. Hvordan skriver jeg en effektiv stillingsannonce?

Hvordan skriver jeg en effektiv stillingsannonce?

Hvordan skriver jeg en effektiv stillingsannonce?

Stillingsannoncer kommer i mange former og størrelser, men der er nogle få simple regler, som skal følges for at sikre at de tiltrækker de rigtige kandidater til jobbet.

En jobtitel, der tiltrækker
Den mest åbenbare måde at forøge antallet af mennesker, der ser din stillingsannonce, er ved at gøre jobtitlen tiltrækkende. Oprindeligt hed stillingen 'Grad 2 Global kommunikationssupportleder', men hvor mange mennesker kommer til at skrive det i deres søgefelt? Hvis den slags person, du prøver på at tiltrække, er en type, der gerne vil arbejde som PR-chef, så bliver titlen på jobbet 'PR-chef'.

Hvis du har adgang til en CV-database, så find nogle CV'er fra mennesker, du gerne vil bringe ind til en samtale, og brug feltet 'ønsket jobtitel' som basis for din annonce. Hvis det er det, de gerne vil arbejde med, så er det, hvad de vil søge efter.

Strukturering
Der findes ikke noget fast format, for hvordan du skal beskrive stillingen, men du bør inkludere disse elementer:

  • Kort indledning:; Prøv at holde det til ca. 40 ord, og tal om jobbet snarere end virksomheden. Det vil hjælpe læseren til hurtigt at vurdere, om det er en passende stilling for ham, og ægge ham videre i læsningen.
  • Stillingens ansvarsområde - Lav en liste på tre til syv hovedopgaver den succesrige ansøger forventes at udføre. Prøv at sætte disse i forbindelse med et forretningsmål, så kandidaten kan se for sig, hvordan stillingen passer ind i firmaets planer. Fx: "Udvikling af et e-mail markedsføringsprogram for at hjælpe med at forbedre niveauet for at holde på kunderne". Husk på, at din annonce ikke er en arbejdsbeskrivelse og derfor ikke behøver at indeholde alle facetter af stillingen. Der skal bare være nok til at få de rigtige mennesker til at sende deres CV ind.
  • Personlige specifikationer: Hvilke kvalifikationer eller egenskaber leder du efter hos den ideelle ansøger? Prøv at dele disse op i kategorier for, hvad der er nødvendigt, og hvad der ville være en fordel. Hvis du håber på at få et stort antal CV'er, kan tillade dig at være mindre konkret ang. betingelserne, men hvis du vil have et par kandidater af høj kvalitet, så vær meget tydelig ang. de strenge kriterier, der skal bestås. Jobsøgere er mere ordrette på dette område, og du kan påvirke svarmængden alvorligt med bare et par udvalgte ord.
  • Belønninger: Udover informationer om den løn kandidaterne kan forvente, bør du også pege på nogle af de fordele og personalegoder, de kan glæde sig til. Hvad ville få dem til at ansøge om jeres stilling snarere end en lignende stilling hos en konkurrent? Belønninger behøver ikke at være økonomiske, så tænk på fleksible arbejdsprogrammer, firmature eller børnehavepasning dit firma tilbyder.
  • Område - Ud over at udfylde 'Område' feltet, når du udfylder en online jobposteringsform, så bør du også tilføje mere konkrete informationer om, hvor jobbet er lokaliseret. Er det et nyt kontor? Er der gode transportforbindelser? Er der nogen barer i nærheden? Er stillingen altid baseret inde på kontoret eller indebærer den en vis mængde rejser? Hvor folk arbejder er ofte lige så vigtigt som, hvilket job de har.
  • Jeres firma: Hvad er jeres virksomhed? Hvis jeres firma ikke er et kendt navn, må du give ekstra forklaringer på hvilken branche I er i. Fx hvis det er en salgsstilling, kunne man sige: "En førende leverandør i tekstilbranchen med et stærkt ekspansionsprogram for at skabe forretning uden for landet". Hvis det er en it-stilling, kunne man sige: "En førende leverandør i tekstilbranchen med et nyudviklet bestillingssystem bygget på en .NET-struktur." Begå ikke den fejl at give for meget information her. Ansøgeren vil lave sin egen undersøgelse her, hvis han vil vide mere.
  • Næste skridt: Hvis læseren er interesseret i den ledige stilling, hvad er så det næste skridt, man vil have, de skal tage? Der er en 'Ansøg nu'-knap på alle stillingsannoncer, der er indrykket hos Monster, men du kan også vælge at tilføje en kontakt på e-mail eller et telefonnummer samt et referencenummer, der skal citeres, så du kan spore, hvor ansøgningerne kommer fra. Er der andre konkrete informationer, du gerne vil have, at ansøgere inkluderer i deres breve? Nu er tiden inde for at spørge om det.

Appeller til dit publikum
Hvis du bruger den analogi, at jobbet er dit produkt, og jobsøgerne er dine kunder, så må du komme med et kraftigt argument for, hvorfor de burde foretage denne transaktion (eller bruge tid på at ansøge på den ledige stilling). Jobsøgere værdsætter deres evner og erfaring meget, og hvis du vil have, at de skal ansøge om et job, må du appellere til deres ønsker og behov på samme måde som med en kunde.

Tænk på når du er på indkøb. Hvilke produkter fanger din opmærksomhed? Hvilke produkter bliver de kandidater, du er ude efter, tiltrukket af? Hvad kan man lære af det reklamesprog de bruger, og den måde det er fremstillet på?

Mange stillingsannoncer er skrevet med den antagelse, at arbejdsgiveren gør de potentielle kandidater en tjeneste ved at invitere dem til at søge på jobbet. Den holdning afskrækker straks publikum. Hvis du ikke er indbydende i stillingsannoncen, så forvent ikke, at folk tror, du byder på et indbydende sted at arbejde.

At søge efter et job er i sig selv et heltidsjob, så prøv at holde din stillingsannonce på under 700 ord. Lange usammenhængende stillingsannoncer giver indtryk af et kvælende arbejdsmiljø, og en stillingsannonce fyldt med spøg og skæmt giver indtryk af at være meget uprofessionelt. Tal med folk på deres niveau og i anden person med brug af 'du' og 'din' snarere end 'vi' og 'vores'.

For hver stillingsannonce du rykker ind, skal du modstå fristelsen til bare at kopiere og klistre den beskrivelse, du brugte sidste gang, du ansatte til denne stilling. Tænk på hvordan personens ansvarsområde kan have ændret sig. Du skulle gerne ansætte mennesker med deres egen personlighed og egenskaber, og ikke robotter!

Back to top