Skip to main content
  1. Ressourcecenter
  2. Personalemanagement
  3. Personalepræstation
  4. Hvordan styrer jeg en medarbejders prøvetid?

Hvordan styrer jeg en medarbejders prøvetid?

Hvordan styrer jeg en medarbejders prøvetid?

En prøvetid giver dig noget tid til at sikre, at det valg, du har fortaget for den ledige stilling, var det rette valg.

Det er en chance til at vurdere den nye medarbejders ydeevne, forpligtelse og generelle egnethed til stillingen, så man kan foretage de nødvendige handlinger, hvis kravene ikke opfyldes. Perioden varer normalt en til seks måneder, hvor både du og den ansatte har mulighed for at forlade aftalen når som helst inden for perioden.

Etablering af standarder
For at give den nyansatte de bedste chancer for at bestå denne prøvetid, er der flere ting, du bør gøre:

  • Giv den ansatte en klar arbejdsbeskrivelse
  • Giv en oversigt over den almindelige forretningsgang og -metoder
  • Skemalæg enhver nødvendig uddannelse, der vil hjælpe medarbejderen med at møde kravene
  • Forklar hvornår medarbejderen vil blive vurderet og hvilke metoder, der anvendes

For at gøre det muligt at vurdere den nyansatte, må du først udarbejde, hvad du forventer dig af ham på de forskellige stadier i løbet af prøvetiden. Du kan enten gøre det ud fra erfaring (fx hvor lang tid tog det den sidste person i stillingen at komme ind i sagerne?) eller ved at udarbejde tjekpunkter med folk i lignende stillinger.

Sørg for, at alle disse tjek beskrives tydeligt, at de let kan måles og at de er opnåelige.

Etabler ugentlige og månedlige personlige møder, hvor du kan gå igennem fremskridtsrapporterne og tilbyde feedback på de forskellige aspekter af stillingen og forklare både de områder, hvor den ansatte klarer sig godt, og de områder hvor der er behov for forbedringer.

Hver gang en person starter på et nyt job, er det vanskeligt at vide, hvordan han klarer sig. Prøv derfor at tilbyde vejledning, når som helst det er muligt. Prøv altid på at give konstruktiv kritik og tilbyde løsninger på problemer, snarere end at lægge vægt på at de findes.

At modtage feedback fra mennesker, de har arbejdet tæt sammen med, er et andet vigtigt stadie af prøvetiden. Bed dem om at være åbne og ærlige, og filtrer så disse resultater tilbage til den ansatte, anonymt, naturligvis. Det kan enten bringe ros og opbygge selvtilliden eller sætte lys på områder, der kræver forbedringer.

Vær ikke bange for at justere de forskellige krav, efterhånden som du lærer den ansatte bedre at kende. Hvis nogen har besvær, så prøv at give ham noget, der er mere opnåeligt, og hvis nogen udfører alle opgaver med lethed, så tilbyd noget, der er mere udfordrende, og se hvordan han klarer det.

Sæt orden i tingene
Desværre er det ikke alle, du ansætter, der klarer den, og så er det vigtigt se, når du har begået en fejl, og skride til handling.

Først skal du finde ud af, hvorfor tingene ikke gik som forventet. Har du sat forventningerne for højt? Har der været eksterne faktorer, der har påvirket udviklingen af den ansatte (fx en forsinkelse i uddannelsen)? Hvad kan du gøre for at hjælpe til med at få det tilbage på sporet? Husk at alle lærer med forskellig hastighed, og nogle gange er det på sin plads med en smule tålmodighed.

Nogle gange når folk ansættes, får man den rette person, men sætter dem på det forkerte job. Inden du smider det hele væk, så kig dig om i virksomheden og se, om der ikke er et sted personen ville passe bedre.

Hvis du bliver nødt til at fyre nogen, så sørg for at have en fratrædelsessamtale, hvor du kan drøfte nøjagtigt, hvor det kørte skævt og dermed forbedre hans chancer i en fremtidig karriere. Hvis du fyren nogen pga. dårlig adfærd, så vær meget sikker på, at du holder dig til fakta for at undgå et retsligt tilbageslag.

Personens vurdering af dig
Lige såvel som at være en tid, hvor du kan vurdere den nyansatte, vil han også kunne sikre sig, at han har taget den rigtige beslutning. Så snart prøvetiden er ovre, er personen forpligtet til at arbejde der i mindst den tid, det tager at blive sagt op. Derfor vil han også gerne være sikker på, at det er det rigtige sted.

Hvis man vil sikre sig, at den nyansatte bliver (og dermed spare en for ulejligheden og omkostningerne med at gå igennem hele ansættelsesprocessen igen), skal man først få vedkommende til at føle sig som en vigtig del at teamet. Sørg for at de ved, hvordan de passer ind, hvor meget deres evner og erfaring værdsættes, og stil dig til rådighed til at lytte til spørgsmål og bekymringer.

Når det er overstået
Den dag du endelig kan fortælle den nyansatte, at han har bestået prøvetiden, kan du smile og ånde lettet op og lade alle vide, at hvervekampagnen var en succes. På linje med ansættelsesomkostninger og -tid, så er en af de faktorer, som professionelle hververe bedømmes på, antallet af nyansatte, der kommer igennem deres prøvetid.

Ved slutningen af denne periode burde din ansatte have et godt begreb om, hvad han er blevet ansat til at udføre, og hvad han skal gøre for at opnå det. Men det betyder ikke, at man bare kan lade dem være alene og køre på. Hvis man har opbygget et godt arbejdsforhold, er det vigtigt at fortsætte med regelmæssige møder, så man kan drøfte, hvordan det går med at opnå de langsigtede mål.

Back to top