Skip to main content
  1. Ressourcecenter
  2. Råd om rekruttering og ansættelse
  3. Ansættelsesomkostninger
  4. Hvordan kan jeg effektivt bruge stillingsannoncer online?

Hvordan kan jeg effektivt bruge stillingsannoncer online?

Hvordan kan jeg effektivt bruge stillingsannoncer online?

Internettet har forbedret verden på mange måder, og det er ikke anderledes inden for ansættelsesverden. Du kan nu nå ud til en større kreds af kandidater end nogensinde før og på stadig flere opfindsomme måder.

For og imod
Hvis man ser på onlineannoncer sammenlignet med forskellige andre metoder til at frembringe kandidater, så er der visse tydelige fordele.

  • Avisannoncer (lokale aviser, landsdækkende aviser)
    • For: Massepublikum, mulighed for målrettethed, fleksibel annoncestørrelse
    • Mod: Store priser, yderligere design- og administrationsressourcer, kort tids aktivitet, målretning ofte bred, svært at følge op på
  • Annoncering i blade (branche, almen interesse)
    • For: Nichepublikum, fleksibel annoncestørrelse
    • Mod: Store priser, yderligere design- og administrationsressourcer, kort tids aktivitet, svært at følge op på
  • Medieannoncering (tv, radio, biografer)
    • For: Stor indtryk, massepublikum, bred målretning mulig
    • Mod: Meget store priser, yderligere design- og administrationsressourcer, kort tids opmærksomhed, svært at følge op på
  • Displayannoncering (reklametavler, offentlige transportmidler)
    • For: Stort indtryk, store annoncestørrelser, massepublikum
    • Mod: Meget store priser, yderligere design- og administrationsressourcer, kort tids opmærksomhed, svært at følge op på
  • Onlineannoncering
    • For: Hastighed, 24 timers dækning, meget målrettet, applikationssporing og managementværktøjer, automatiske fornyelser, billigere
    • Mod: Afhængig af annoncens kvalitet, begrænset formatering

Som med enhver form for annoncering er det op til en selv at få det meste ud af ens kampagne. Fordelen ved onlineannoncering er, at man kan tillade sig at afprøve, hvad der virker bedst, og der findes opsporingsfaciliteter, der lader dig vide det nøjagtigt.

Den største forskel er måske den adgang man kan købe til CV-databaser. Hvorfor bruge tid og penge på at lave en stillingsannonce, når man kan indtaste et par nøgleord og straks have CV'er for 20 mennesker, der matcher ens præcise krav?

Opbygning af en kampagne
Din onlinefremtoning består af tre hovedaspekter:

  • Stillingsannonce: Det er den, der virkelig sælger stillingen til publikum. Først skal du udvælge den rigtige jobtitel, og det er ikke den jobtitel, du bruger internt. Tænk på den jobtitel, som din ønskede kandidat vil lede efter, og hold det enkelt. Din jobbeskrivelse skal tydeligt fremsætte stillingens ansvarsområde, og hvilke muligheder den tilbyder. Sørg for, at inkorporere mange relevante nøgleord, der vil hjælpe din stilling med at blive vist på søgemaskiner.
  • Bannerannoncering: Uanset hvor god en tekstbaseret stillingsannonce er, er der ikke noget, der kan tiltrække brugeres opmærksomhed som en slående annonce. Du kan være lige så kreativ, som du har lyst til, og fremstille dit mærke for din målgruppe, og du kan udvælge visse nøgleord eller steder med specifikke meddelelser.
  • Firmaprofil. Hellere end at forsøge at presse alle informationer om virksomheden ind i din stillingsannonce, bør du forsøge at give et overblik over firmaet inklusive en kort historie, informationer om forskellige beliggenheder hvor firmaet virker, uddannelsesmuligheder der tilbydes, og all de ting der gør det til et godt firma at arbejde for. Prøv at få anbefalinger fra de eksisterende medarbejdere for at give det et personligt skær.

Hvis disse elementer lænkes perfekt sammen, bliver det let for brugerne at finde, sammenfatte og så reagere på annoncen. Der er masser af muligheder for at nå ud til et bredt publikum med ens kampagne, men hvis kvaliteten af kandidaterne er vigtigere end mængden af svar, så kan man lave sin annonce så målrettet, som man vil.

Bliv kreativ
Internettet er et relativt nyt medium, og det udvikler sig derfor konstant, og der er nye muligheder for at forøge rækkevidden af ens hvervekampagne.

  • Multimedia: Video og audio bliver hele tiden vigtigere redskaber for forretning og internetbrugere, der ofte omtales som YouTube eller iPod generationen. Firmaer bruger denne teknologi ved fx at tilbyde videotours af deres kontorer, eller der er samtaler med eksisterende medarbejdere, der kan downloades for at give et indblik i firmaets mærke.
  • Blogging: Der er blogs om næsten hvad som helst, og det er en god måde at vise den humane side af firmaet på. Man kunne få en af sine medarbejdere til at blogge om et kursus de er i gang med eller skrive om forskellige selskabelige sammenkomster virksomheden afholder. Billeder af medarbejdere, der har det hyggeligt sammen, er et godt salgsargument.
  • Social networking: Sociale netværksider som MySpace, Bebo og Facebook, der lader folk fra hele verden forbinde med hinanden og deles deres tanker og ideer, er måske den største online revolution siden internettet gik ind på massemarkedet. Hvordan du kommer ind i denne verden med din hvervekampagne er op til dig selv, men hvis du gør det rigtigt kan du få adgang til et meget opmærksomt publikum.

Det der er vigtigt at huske om internettet, er, at det er et åbent medium, hvor folk kan og vil diskutere ting åbent. Hvis du tager de muligheder, det bringer dig, så kan din hvervekampagne antage sit eget liv og nå ud til folk fra alle samfundslag, der ellers ikke ville have opdaget din annonce.

Men det kræver et vist niveau af forpligtelse for at bruge det rigtigt. Hvis du starter en blog og så lader den ligge urørt hen i 6 måneder, kan det faktisk have en negativ indflydelse på dine hyringsforsøg.

Back to top