Skip to main content

At effektivt gennemgå ansøgninger

At effektivt gennemgå ansøgninger
At effektivt gennemgå ansøgninger

Hvordan gennemgår man jobansøgninger så effektivt som muligt?
Når du publicerer en jobannonce er målet at finde den perfekte kandidat som matcher dine krav eksakt. Men uanset om du får 20 eller 250 ansøgninger har du brug for at vide hvordan man effektivt vurderer hver ansøgning.

Fastlæg dine kriterier
De ansøgninger du har modtaget er unikke. Selv om du beder kandidaterne om at udfylde et ansøgningsskema i stedet for at sende et CV, vil de stadigvæk tolke spørgsmål på forskellige måder. Derfor er det vigtigt at belyse de ting du leder efter, så du hurtigt kan vurdere alle ansøgninger på den samme måde.

Hvis du har skrevet en effektiv jobbeskrivelse, burde du have grundlaget for de kriterier du måler kandidaterne på. Hvor mange kriterier du bruger varierer alt efter hvor kompleks rollen er, men at sigte på 10 tydelige krav/vilkår er ofte en god idé.

Disse kan oftest inddeles i tre sektioner:

  • Tekniske: Har kandidaterne den nødvendige uddannelse som kræves for at lykkes i rollen og har man de certifikater som er relevante for eksempelvis de computerprogrammer de vil komme til at bruge?
  • Erfaring: Har de arbejdet indenfor en lignende branche tidligere eller har de været fremgangsrige når de haft ansvar for lignende budgetter?
  • Personlige: Kan de påvise eksempler hvor de har brugt sine kommunikationsevner eller deres kreativitet i forretningssammenhæng? 

Så snart du har et tydeligt billede af hvad du leder efter, bør du gå hvert CV hurtigt igennem og fjerne dem, der helt åbenbart ikke vil klare sig hele vejen. Jo flere ansøgninger du har fået, jo mere kritisk kan du være.

Skab en skabelon for CV-kontrol
For at gøre det lettere for dig at bedømme alle kandidater ens, bør du skabe en si som du kan filtrere kandidaterne igennem, enten elektronisk eller med papir og blyant. Skriv kandidaternes navne på en liste og formulér kravene, hvorefter du går hvert CV igennem og giver points for hvert krav.

For eksempel, hvis din stilling kræver at en kandidat har en historieeksamen, kan du bruge følgende skala:

1. Ingen eksamen eller eksamen i et emne der ikke er relevant
2. Eksamen i et relateret emne
3. Historie som hovedemne
4. Master i historie

Så snart du gået alle  CV’er igennem og skrevet alle points ned, summerer du hver kolonne og får hurtigt et overblik over hvilke kandidater der lever op til dine krav.

Du kan være lige så detaljeret og kompleks som du vil. Hvis der er særlige elementer du leder efter, der er vigtigere end andre, kan du bedømme dem på en 10-points skala, så de bliver tydeligere repræsenteret når du summerer alle points. 

Hvis du har tid og ressourcer, bør du lade en anden person indenfor HR-teamet (som har erfaring med rekruttering) og chefen for den afdeling der ansætter, gentage processen. Du kan også involvere mennesker i virksomheden der har haft en lignende stilling tidligere, eller hvorfor ikke nogen med meget begrænset viden om stillingen, for at se hvordan de vurderer CV’erne, uden at have forudfattede meninger.

Back to top