Skip to main content

Ansæt de bedste: Ti enkle regler

Ansæt de bedste: Ti enkle regler

Regel nummer et er tydelig, men meget kontraintuitiv: Ansæt aldrig nogen, der er lige som dig selv. Hvorfor ikke? Fordi ledere fra tidernes morgen ubevidst har klonet dem selv og fyldt hylderne med unge mænd fra imponerende skoler. Og hvad er der sket med de ledere og virksomheder, der har gjort det? Som managementguruen Rosabeth Kanter har bemærket, de er ofte sunket ned i det bløde sand af manglende relevans, mens realitetens stærke strøm er vasket hen over dem.

Her er de andre ni:

2. Ansæt baseret på holdninger snarere en evne

Indlæring af evner er intet sammenlignet med at foretage en holdningstransplantation. Blandt de mest ønskværdige kvaliteter er en brændende optimisme.

3. Kig efter overløbere

I interviews, find ud af om personen har været i besvær. Den lydige ansatte vil være af begrænset nytte i dette foranderlige miljø.

4. Forlang resultater

Ansæt aldrig nogen med godt potentiale, men med tvivlsomme vaner, i den tro at du kan ændre vedkommende. Som med valget af en ægtefælle: Det du ser nu, er det du får for evigt.

5. Gå efter nogen med humoristisk sans

En potentiel ansat, der ikke let kan le, især af sig selv, kommer til at blive en meget kedelig og muligvis usmidig medarbejder.

6. Udfyld tomrummene

Kig nøje på de samlede manglende stærke sider og evner i dine teams i forskellige arbejdsgrupper og gå efter de karaktertræk og stile, der mangler.

7. Prøvekør

Stil dig ikke tilfreds med anbefalinger. Husk at de mest glødende anbefalinger uddeles til mennesker, som andre er ivrige efter at blive af med. Inkludér dagslange simuleringer som en del af interviewprocessen eller bed ansøgere om at skaffe en portefølje med deres bedste arbejder.

8. Fyld reservebænken op

Hold udkig efter mulige emner, inden behovet er der. Vent ikke på, at der bliver en ledig plads. Få en der er ansvarlig for ansættelser til at holde et vågent øje med en samling potentielle medarbejdere. Vurdér din personalegruppe ud fra hvor godt de holder reservebænken klar. Og sig til dem, at de aldrig må afvise en interessant kandidat med begrundelsen: "Vi har ikke nogen ledige stillinger lige nu."

9. Læg mere eftertryk på forskelligartethed

Sørg for at du sætter dit net langt nok ud til at finde de fisk med stort potentiale, der normalt ikke svømmer i vandene omkring dig. Spørg din HR-gruppe om hvilke kontakter og fagblade de bruger til at skabe interesse hos potentielle medarbejdere. "Vi ved ikke, hvordan vi skal finde folk, der er forskellige fra os" er en dyr undskyldning.

10. Lyt

De fleste interviewere taler alt for meget. Når der endelig er en kandidat, der kommer til dig, så lyt til hans eller hendes "historie" om livet i hjemmet eller på arbejdspladsen. Det er blevet sagt, at det at være leder er som at udøve psykiatri uden autorisation. Det kan være mere sandt inden for ansættelse end andre dele af jobbet.

Jobbet med at ansætte er for alvorligt til bare at overrække det helt og holdent til HR. Dit eftermæle skabes trods alt af de teams, du vælger til at opnå dine målsætninger.

Back to top